Ideari de l'Esplai la Gralla


El Centre d’Esplai la Gralla educa infants d’acord amb les següents opcions recollides a l’ideari:
·         Una opció de persona:
Amb vocació de ser -mes que de posseir- crític, reflexiu i dinamitzador de la historia.
Situat en un procés de construcció personal i de conscienciació, d’alliberament personal i estructural.
Compromès, que participa activament en la construcció d’una nova societat.
Solidari, arrelat a la seva comunitat immediata i al seu medi: la parròquia i el barri.
Que estima, que serveix i es dona als altres.
Obert al transcendent, que va mes enllà de tota expectativa o utopia humana.
·         Una opció de societat:
Amb unes estructures justes i democràtiques.
Reconeixedora del pluralisme i de les llibertats politiques i personals.
En la que totes les persones tinguin una autentica possibilitat d’estructuració social i política.
Que transformi les seves estructures actuals, facilitant el compartir, la donació, l’austeritat i la gratuïtat enfront de l’ individualisme i la comercialització.
Que promogui el dret de participació en la vida pública i en la gestió de la societat.
Que respecti la natura i permeti la relació responsable i sostenible d’aquesta amb les estructures humanes.
·         Una opció cristiana i eclesial:
Que inclou l’atenció a la dimensió del transcendent de la persona com a part de la seva educació integral. Això vol dir obrir l’acció educativa a la recerca del sentit i el significat de l’existència humana.
Que representa el missatge de Jesucrist sobre el sentit últim de les persones, de la vida, de la historia i del mon.
Que possibilita el descobriment i el seguiment de la persona de Jesús i del seu missatge alliberador a partir de la nostra vida quotidiana i la del centre, sempre a la llum de l’Evangeli i de la fe en l’església, entesa com la comunitat de tots els seus membres.
Que promou el sentit de la vivència d’església en la missió evangelitzadora, en la celebració de la fe i en el testimoniatge cristià com a membres d’una comunitat cristiana i d’una església diocesana i en comunió amb el ministeri pastoral del seu bisbe.
·         Una opció educativa:
Que dugui a terme una pedagogia global, alliberadora i activa.
On a partir de la vida del grup, la persona arribi a ser conscient del que viu, pensant i essent, es a dir, que sàpiga interioritzar la seva experiència.
Que permeti el descobriment del propi esser, de tal manera que porti cap a una afirmació de personalitat, la qual es manifesti en un estil de vida coherent, creatiu i propi.
Que faciliti a la persona, a traves de l’acció i de la reflexió individual i col·lectiva, assumir el seu paper en la transformació de la realitat.
Que promogui l’amor per la cultura, la civilització, l’arrelament i la participació en la comunitat de la qual en forma part, com a base per a un compromís social mes ampli, però sempre des d’una perspectiva respectuosa davant de les diferencies culturals i etnològiques.
Que parteixi sempre del respecte per cada infant i les seves pròpies característiques.
·         A mes, te un objectius i estratègies concrets:
En l’àmbit personal, el seu principal objectiu es potenciar la personalitat de cada infant amb opinions pròpies i critiques omeses de forma positiva.
En l’àmbit col·lectiu, acceptar que cada grup cerqui el seu propi model de convivència i de funcionament dintre de l’estructura de l’esplai.
En l’àmbit mediambiental, potenciar en els infants l’interés per la preservació del seu entorn així com donar a conèixer la manera amb la que això pot ser possible.
En l’àmbit transcendental, fer vida del centre d’acord amb el model escollit: Jesucrist.
L’objectiu immediat que se’n desprèn es fomentar la preparació i la participació de tots els membres de l’esplai en totes les eucaristies i pregaries.